^ Back to Top

Hironori Otsuka

 

Hironori Otsuka sensei (1892-1982, a Wado-Ryu stílus alapítója)

 

   

Ne ellenállj a támadásnak, hanem ereje elől kitérve törd meg, mint a viharban hajladozó bambusz, a szár elhajlik, de amint alkalom adódik rá, visszacsapódik.

A kiai a küzdőszellem kifejlesztésének művészete, szinte önhipnózis erőteljes szellemi koncentráció által. A támadó és védekező technikák kivitelezéséhez tökéletes koncentrációt kell elérni. A támadás művészetének elsajátítása és ez ellenfél egyetlen ütéssel való megsemmisítése akkor kivitelezhető, ha az erőt az alhasba tudjuk koncentrálni, és tökéletes egyensúlyi állapotot tartunk fenn.

A küzdelem öt alapelve:
1. Gyorsan támadj! Erős szellemiséggel támadd ellenfeled, ne gondolj a védekezésre, csak a támadásra!
2. Mindig őrizd meg a szíved nyugalmát!
3. Mozdulataid és technikáid legyenek csiszoltak, választékosak és szabályosak!
4. Az ellenfelet teljes egészében lásd! Ne koncentráld tekinteted egyetlen pontra!
5. A választott technikát határozottan, gondolkodás nélkül hajtsd végre!

Mester és tanítvány kapcsolta, shu ha ri:

A shu ha ri kifejezést Japánban a harcművészeti edzések, valamint a tanítvány és a mester közötti életre szóló kapcsolat átfogó jellemzésére használják.
Shu: védeni vagy engedelmeskedni. A tanulás kezdeti szakaszában a kapcsolat a szülő-gyermek viszonyhoz hasonlítható. A tanítványnak be kell fogadni a mester által oktatott technikát, szorgalmasan kell gyakorolnia, és a kritikát el kell fogadnia. A mester óvja és bátorítja tanítványát. A shu az alapokat megalkuvás nélkül erőlteti, így a tanítványnak szilárd alapjai lesznek a továbbfejlődéshez.
Ha: kitörni és frusztrálni. Miután a tanítvány elérte a feketeöves szintet, kétféleképpen tör ki. Az elsajátított alapokat újabb, képzeletgazdagabb módon kezdi alkalmazni, és még többet kérdez, valamint személyes tapasztalatot szerez. Ez a mester számára frusztráló korszak lehet. Kapcsolatuk hasonló a szülő és a felnőtt gyermeke kapcsolatához: a tanító a stílus mestere, a tanítvány pedig mások instruktora lehet.
Ri: A ri állapotban a tanítvány többdanos mester lehet, aki minden lehetséges tudást elsajátítva elkülönül a mestertől. Kapcsolatuk most erősebb, mint valaha, a nagyszülő-szülő viszonyhoz hasonlatos. Bár a tanítvány független, becsüli a mester bölcsességét és türelmes tanácsadását, kapcsolatuk gazdagsága megosztott tapasztalataikban nyilvánul meg. A tanítvány mozdulatai is magukon viselik már egyéniségének jellemvonásait, szabad utat keres. A ri is kettős jelentésű, második jelentése: szabadon bocsátani.
A shu ha ri a stílus fejlődésének forrása. Ha a tanítvány nem múlja felül mesterét, a stílus legjobb esetben stagnál. Ha a tanítvány nem éri el mesterének tudásszintjét, a stílus leromlik. Ha a tanítvány elsajátítja mindazt, amit mestere átad, és eljut fejlődésének magasabb fokára, a stílus fokozatosan fejlődik és virágzik.

A különbség a lehetetlen és a lehetséges között az egyén akarata.

Az út, hogy gyakoroljuk a küzdőművészetet, nem a harcon keresztül vezet. Magunkban kell keresnünk a békét és a harmóniát.

A múlton nem rágódom, a jelenben élek, és terveim vannak még a jövőben.